Followers

Monday, December 13, 2010

nuffnang+++blurblur

ari ni nk ckp psl nuffnang..
mesti sume taw kan..
tp tu la,,
auni ade mslah ckit,,
mslah xphm bende ni,,
even da lme ade kt blog,,
huhuhu terok sungguh kan..
cp yg taw,, tlg la shre,,
cmne nk gune sbnrnye,,
cmne nk dptkan income 2,,
pening2,, byk kali pk,,
tp still blur la,,
analytics 2 pulak bende ape,,
hahahha
phm ckit je,,
yg penting income 2,,
cam xde pape perubahan je,,
tlg2 explain..
mau kumpul duit jge

6 comments:

Annis Suzana said...

same la.. x phm jgk.. hmm

*onet si kidal* said...

xde cp nk tlg ke kami yg xphm nie

KNS said...

xpaham juge T_T
tp ape kate cik Auni terjah blog2 mereka yg da sifu2 tu
rasenye mrk ade buat entry psl nuffnang.
cth nye blog Ben Ashaari tu ke
;")

White Eagle said...

Sedikit penerangan mengenai nuffnang:

Pernah dengar tentang google adsense tak? kalau pernah dengar or pernah tahu maknanya konsep yang digunakan sama. Iaitu jana pendapatan sambil melayari blog. Eh silap! Jana pendapatan sambil menggunakan blog. Kalau surf saja x dpt apa2 but tuan punya blog akan gain something. Tuh secara ringkas la...

Kalau google adsense ialah agensi pengiklanan di peringkat global. Nuffnang pulak merupakan agensi pengiklanan di peringkat Asia Tenggara (lebih kurang mcm tuh la tapi belum global lagi).

Apa kaitan Nuffnang dengan blogger/wesbite owner?

Konsep dia macam nih. Sesebuah company/individu ada sesuatu produk or service untuk dia jual. Then dia akan cari satu agensi pengiklanan. Sini Nuffnang akan bertindak sebagai agensi pengiklanan tuh. Jadi company tadi bayar kepada nuffnang. Then apa yg nuffnang buat utk iklankan produk company tadi.

Di sini lah blogger terlibat. Nuffnang akan mencari blogger2 yg berminat utk bertindak sebagai agen pemasaran mereka. Caranya mudah sahaja. Masukkan sahaja banner/code/iklan daripada nuffnang dalam laman web/blog anda. Then nuffnang akan bayar mengikut kadaran or syarat tertentu. Percuma ker? YES!!!!

Korang just buat benda tu secara percuma tanpad perlu bayar apa2. But if memenuhi kriteria dr nuffnang. Anda pula akan dibayar.

Apa criteria yg nuffnang tetapkan utk bayar anda?

Untuk tahu lebih lanjut pasal nih rujuk kepada website nuffnang:

Dia ada 3 category untuk pengiklanan nih. Kita bertindak sebagai publisher utk nuffnang.

Bagi kempen CPM

* Pendapatan yang anda perolehi bergantung kepada jumlah purata pengunjung unik yang anda terima dalam minggu suatu kempen itu dibina.

* Anda kemudian akan diatur ke “Tahap Kategori Blogger“ berdasarkan jumlah purata pengunjung unik anda.

* Bagi setiap kempen, anda akan dibayar kadar yang tetap untuk setiap unit iklan. Jumlahnya bergantung kepada Tahap Kategori Blogger anda. Lebih tinggi tahap anda (atau lebih banyak bilangan pengunjung unik) maka lebih tinggi jumlah pendapatan yang anda dapat.

* Segala maklumat mengenai Tahap Kategori Blogger dan jumlah pendapatan anda dapat dilihat melalui halaman Pendapatan CMS anda. Maklumat ini akan dikemaskini dalam tempoh 3 hari bekerja setelah suatu kempen iklan itu tamat.

Bagi kempen CPC

* Pendapatan anda diperoleh berdasarkan setiap bilangan klik unik oleh pengunjung unik anda terhadap unit iklan yang memaparkan kempen iklan CPC.

* Pendapatan anda akan dikredit ke dalam akaun selepas 3 hari kempen CPC tamat. Kempen CPC akan tamat apabila ia telah mencapai sasaran maksimum bilangan klik.

* Sekiranya blog anda memaparkan iklan CPC tetapi tidak mendapat sebarang klik, maka tiada pendapatan akan diberikan.

-------------------------

Tu merupakan system asas nuffnang. Untuk menjana pendapatan yg lebih maximum, kena belajar beberapa teknik yg lebih terperinci.

Tapi apa yg penting di sini.

Traffic = money

Tuh konsep asas utk menjana pendapatan seperti ini.

Sekian. Harap membantu Auni dan kawan2. :-)

White Eagle said...

Satu lagi.
Untuk menjana pendapatan melalui blog or website nih, ada satu benda penting iaitu:

Traffic = money

Bila faham konsep nih, maka action lain akan menyusul. Nuffnang ke adsense ke or apa2 lagi yang berkaitan dengan pemasaran or cmne nak dapat high income bukan perkara utama.

Perkara utama ialah macam mana nak tarik traffic ke blog kita. Macam mana nak suruh orang ramai masuk ke blog kita setiap hari. Macam mana nak suruh pelawat stay lama kat blog kita.

Bila kita dah gain about 1000 unique visitors dalam sehari, secara automatik kita dah ada potensi untuk menjana pendapatan yg lebat.

Jadi auni skrg kena fikir mcm mana nak jadikan blog nih menarik dan ramai org masuk.

Ada banyak cara sebenarnya. Tapi tuh kalau Auni betul2 nak jana income dari blog la. Kalau sekadar nak lepak2 kongsi cerita or luahkan perasaan dengan blog, rasanya matlamat tuh sukar dicapai kerana jarang blog peribadi yang mampu jana high income.

Tu je la pendapat saya. :-)

hans said...

dua komen di atas dah menjawab persoalan kamu

P/S : Antara Dia, Kau Dan Aku - Episod 40

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...